Time-out beleid:

Het doel van het time-out-beleid is om ongewenst gedrag te verminderen en gewenst gedrag te stimuleren.  

Gedragsregels/ time -out beleid : 

  • Bij de verschillende schoolregels hebben we gedrag benoemd dat we graag willen zien.    
  • Iedere groep heeft de schoolregels in een map liggen. In de school hangen posters met alle maandregels/ schoolregels. 
  • Via de schoolgids/ nieuwsbrief communiceren we welke regel deze maand centraal staat.  
  • De actuele regels hangen in/bij de klassen en worden besproken met de kinderen.  
  • Wanneer kinderen zich niet aan de regels houden, dus (fysiek- of verbaal) onveilig gedrag vertonen, moet er een reactie volgen van de leerkracht. Hier gebruiken we het time -out beleid voor. Bij een “overtreding” moet het kind het time-out formulier invullen. Door dat invullen willen we dat het kind nadenkt over zijn/haar gedrag.   
  • Het time-out formulier moet serieus en volledig ingevuld worden door het kind.   
  • Groep 1-2 en groep 3 (tot en met de kerstvakantie) tekenen de situatie op de achterkant van het Time-out formulier. Tijdens het bespreken schrijft de leerkracht de antwoorden bij de vragen. 
  • Het time-out formulier wordt gebruikt voor een gesprek met het kind. Bij groep 5 t/m 8 wordt dit aan het einde van de schooldag gedaan. Bij groep 1 t/m 4 wordt dit gesprek aansluitend van het invullen gehouden. Het doel van het gesprek is het bespreken van het fysiek of verbaal onveilig gedrag en hoe dit de volgende keer kan worden voorkomen. Sluit het gesprek positief af.  
  • Bij het geven van een tweede time-out formulier bellen wij de ouders, bij ernstige gevallen wordt er bij het eerste formulier met ouders gebeld. Na 3 formulieren komen ouders met kind op gesprek op school bij de leerkracht, indien nodig schakelt leerkracht hulp in van de kwaliteitscoördinator of directie. Met de ouders en leerling spreken wij af welke consequenties er zullen volgen bij het aanhouden van dit gedrag.  
  • De time-out formulieren worden bewaard. Op deze manier kunnen we het gedrag van leerlingen volgen en kan het voor zowel school als ouders verhelderend zijn.